اصول پایه ای دفاع شخصی در کاتا ها پنهان شده اند

با مدیریت استاد محمدرسول کریمی- سایت اختصاصی محمد رسول کریمی



پیامبر (ص) می فرمایند که از بهترین صدقه ها یاد دادن دانسته ها به دیگران است.

***


اطلاعیه:
باشگاه از 17 خرداد ماه اغاز خواهد شد
روزهای زوج و فرد از ساعت 18 الی 19:30
مکان :
خیابان معراج جنوبی - کوچه 22 - اولین کوچه فرعی سمت چپ
***


وفات حضرت زینب (س) در مجمع زینبیون اردیبهشت 1393
با نوای گرم : کربلایی حسین عینی فرد


***

باشگاه فرهنگی ، ورزشی و مذهبی رزمیکاران صاحب الزمان (عج) رفسنجان

اصول پایه ای دفاع شخصی در کاتا ها پنهان شده اند
|

 

مدت‌هاست كه حداقل 10 اصل مربوط به دفاع شخصي،كه در كاتاها پنهان شده اند را آموزش مي‌دهند. براي به دست آوردن اين اصول...

 

مدت‌هاست كه حداقل 10 اصل مربوط به دفاع شخصي،كه در كاتاها پنهان شده اند را آموزش مي‌دهند. براي به دست آوردن اين اصول، لازم است كه ياد بگيريد اين مفاهيم مبارزه چه مواردي هستند و سپس با روشي كه بر آنها تاكيد دارند، آنها را تمرين كنيد. مقاله‌اي كه در پيش رو داريد به شما در اين راه كمك خواهد كرد. 

10 کلید نامرئی 

• نرم در برابر سخت، سخت در برابر نرم  

اين اصل آنقدر حياتي است كه عدم آگاهي از آن مي‌تواند باعث شود كاري كنيد كه استخوان‌هايتان بشكند يا بدتر. به همين دليل است كه كاتا حملات را مطابق با اهداف آموزش مي‌دهد. به طور مثال تكنيك‌هاي سخت مانند مشت با بند انگشتان، به اهداف نرمي ‌مانند شبكه خورشيدي يا كشاله ران زده مي‌شود و تكنيك‌هاي نرم مانند حمله با كف دست، به اهداف سختي مانند آرواره نشانه مي‌روند.  

مثال: بدون شك داستان‌هايي درباره مبارزاني كه بر آرواره فردي مشت زده و دست خودشان شكسته است را شنيده‌ايد. اين حوادث هميشه زماني اتفاق مي‌افتد كه بندهاي سخت انگشتان به استخوان برخورد مي‌كنند. بهترين راه براي جلوگري اين است كه توجه كنيد كاتا به شما آموزش مي‌دهد تا چگونه هدفتان را  انتخاب نماييد. در ذهنتان فرم‌هاي دلخواهتان را مرور كنيد و تعداد حملات سخت به نواحي نرم و حملات نرم به نواحي سخت را بشماريد. هرچند در كاتا ممكن است حملات سختي به اهداف سخت - كه واضحا موثر هستند به خصوص اگر بندهاي انگشت‌هايتان را آماده كرده و تمرين داده باشيد - وجود داشته باشد، اما احتمالا از حملات نرم به اهداف نرم پرهيز شده است، زيرا اين حملات به ندرت خوب كار مي‌كنند.  

 

• بلند - كوتاه - بلند، كوتاه - بلند- كوتاه  

كاتا تركيبات و استراتژي‌هاي كاربردي و در عين حال روشي كه حريف‌تان احتمالا طي آن به هر حمله واكنش مي‌دهد را آموزش مي‌دهد. به طور مثال اگر سه مشت به بيني بزنيد، در مشت دوم يا سوم حريف خود را از حمله دور مي‌كند. تمرين كاتا به شما كمك مي‌كند تا با تاكيد بر انتخاب هوشمندانه هدف - به خصوص با تغيير ارتفاع - از اين خطر اجتناب كنيد.  

در يكي از كاتاهاي اكيناوايي نمونه اي براي آن وجود دارد: يك حمله به چشم‌ها، در ادامه يك ضربه آرنج بر چانه و يك ضربه پشت‌دست به بيني و يك مشت چكشي به كشاله ران. ضربه به چشم‌ها، سر مهاجم را به عقب حركت مي‌دهد و چانه او را در دسترس قرار مي‌دهد. ضربه به چانه هم زاويه سر را بيشتر رو به عقب مي‌كند تا زمينه براي ضربه پشت دستي آماده شود.ضربه پشت دست باعث مي‌شود مهاجم لگن خود را به جلو بياورد و به اين ترتيب كشاله ران او در دسترس قرار گرفته و زدن يك مشت چكشي كوتاه تسهيل مي‌گردد.  

 

• تمام دفاع‌ها حمله هستند!  

مشكل مسابقات رزمي: دفاع محكم اغلب توصيه نمي‌شود و حتي گاهي غير قانوني است.   واقعيت مبارزه: دفاع كردن يك امر اساسي است. دفاع محكم برتر از دفاع منفعلانه مي‌باشد.  

يكي از مهم‌ترين درس‌هاي كاتا اين است كه در آن چيزي شبيه دفاع منفعلانه وجود ندارد. هر دفاع بايد به گونه‌اي اجرا شود كه گويي يك حمله است، به اين معني كه بايد به قصد پايان دادن به مبارزه تا جايي كه ممكن است آن را محكم انجام دهيد.  

مثال‌ها: دفاع كوتاهي كه براي متوقف كردن يك لگد به كار مي‌بريد بايد به پاي حريف آسيب بزند، به گونه‌اي كه او نتواند از آن مجددا براي حمله به شما استفاده كند. براي نتيجه بهتر، اين دفاع كوتاه مي‌تواند به صورت يك مشت چكشي به كشاله ران عمل كند. به همين ترتيب يك دفاع وسط در برابر بازو نبايد صرفا مشت را متوقف كند، بلكه بايد توانايي دشمن در استفاده مجدد از آن بازو را از بين ببرد. هنرهايي كه روش‌هاي نقاط فشاري را آموزش مي‌دهند، از اين اصل استفاده مي‌كنند. رزمي‌كاران عاشق حمله به عصب بازويي و دفاع با ضربه هستند تا به اين ترتيب اندام حريف را از كار بيندازند.

 

• اتاق زدن هدفي دارد  

وضعيت اتاق زدن كه در آن در طي تمرين فرم‌ها دست‌هايتان حالت مشت را دارد و نزديك لگن قرار مي‌گيرند، ممكن است جز مفاهيمي باشد كه بيشترين سوتفاهم در مورد آن در هنرهاي رزمي وجود داشته باشد. اتاق زدن آشكارا حمله را به هنرهاي رزمي مي‌افزايد. اما آيا واقعا در يك مبارزه واقعي پيش مي‌آيد كه اين حالت را انجام دهيد؟ آيا نبايد همانند تمرين مبارزه دست‌هايتان را بالا نگاه داريد؟  

مشخصا تناقضاتي وجود دارد. اگر يك روشي اشتباه است، چرا آن را بايد تمرين كرد؟  

هدف واقعي اتاق زدن مربوط به مفهوم پنهان كردن حركات در طي تمرين است. تا به اين ترتيب هدف پنهان بماند. اين كار به چند دليل انجام مي‌شود، شايد در اغلب موارد به اين علت كه اساتيد مي‌خواهند كاربردهاي فرم‌ها را تنها به مطمئن‌ترين شاگردان خود آموزش دهند.  

مثال: يك توالي را در نظر بگيريد كه در آن يك دفاع وسط را اجرا مي‌كنيد و اين دفاع با يك مشت معكوس دنبال مي‌شود. در تمرين فرم‌ها، دست دفاع‌كننده را به سمت لگن خود عقب مي‌كشيد و در همان زمان با دست ديگر خود مشت مي‌زنيد. به شما گفته شده است كه حركت قيچي مانند، قدرت‌تان را افزايش مي‌دهد اما دليل اصلي اينست كه دفاع محكم، بازو و بدن حريف را از كار مي‌اندازد و به اين ترتيب او را در مسير حمله بعدي شما قرار مي‌دهد. به همين صورت يك دفع كوتاه به پا - كه در حقيقت يك حمله است - پا را مي‌كشد تا تعادل حريف را بر هم بزند.  

 

• بدنتان را لمس كنيد، حريف را لمس كنيد

هرگاه در طي يك كاتا، دست‌تان بدنتان را لمس مي‌كند، مانند آن است كه بدن حريف‌تان را لمس مي‌كنيد. دليل كابردي براي اينكه در طي يك مبارزه دست‌تان، بدن‌تان را لمس كند وجود ندارد. اين يك روش آموزشي است كه طراحي شده تا شما درباره اينكه چگونه مي‌توانيد حريف‌تان را نگاه داريد فكر كنيد.

مثال: در وضعيت <ته‌گاتانا> كاراته، يك دست باز است و دست ديگر بسته و نزديك لگن‌تان قرار دارد. مبتديان ياد مي‌گيرند كه اين يك وضعيت آمادگي است. اما شاگردان پيشرفته مي‌دانند كه اين يعني شما بدن حريف‌تان را نگاه مي‌داريد. در يك كاتا وقتي چنين وضعيت‌هايي در بين حملات ايجاد مي‌شود، مي‌توانيد حريف‌تان را به كنار پرتاب كنيد و او را از سر راهتان برداريد.  

در كاتاي پيشرفته كاراته با نام <دانين‌شو> به عقب گام بر‌مي‌داريد. اگر يك مبتدي باشيد اين حركت را به عنوان يك وضعيت آمادگي ياد مي‌گيريد، يك حركت ميان برنامه در فرم. اما در بررسي دقيق‌تر متوجه مي‌شويد وقتي به كشاله ران حريف ضربه مي‌زنيد او به سمت شما خم مي‌شود.  

 

• رو به جلو براي حمله، رو به عقب براي گرفتن

آيا رزمي‌كاران هنرهاي حمله‌اي از گرفتن استفاده مي‌كنند؟ قطعا. آيا فرم‌هاي آنها گرفتن را آموزش مي‌دهد؟ مطمئنا. اما متاسفانه چشم آموزش نديده به ندرت حركات را تشخيص مي‌دهد.  

هنگامي كه در يك كاتا به جلو حركت مي‌كنيد. شما در حال متوقف كردن انرژي جنبشي حريف هستيد و مناسب‌ترين تاكتيك يك حمله خواهد بود. در اين حالت اگر به عقب حركت كنيد شما در حال استفاده از انرژي جنبشي او بر عليه خودش هستيد. و اين بدان معناست كه يك تكنيك گرفتن لازم است. حركات گرفتن در كاتا تكنيك‌هاي پنهاني هستند و به صورت حملات و حركات حمله‌اي تغيير قيافه داده‌اند. اما اگر كاتاي خود را بررسي كنيد و آن را در برابر افرادي كه تلاش مي‌كنند تا انواع مختلف حمله را اجرا نمايند. تمرين كنيد - كه اين حالت براي مبارزات واقعي مناسب‌تر است - گرفتن‌هاي زيادي را خواهيد يافت. فقط مثال‌هايي را امتحان كنيد كه در آن شما به عقب حركت مي‌كنيد.  

مثلا: در يك كاتا، در يك نقطه شما بايد به عقب گام برداريد، دست‌هايتان را در حالي كه پشت دست‌ها رو به زمين است تا سطح سينه بالا ببريد. در مسابقه معمولا اين حركت آهسته انجام مي‌شود تا زيبا جلوه كند، اما در يك مبارزه واقعي بازوي دشمن را با يك قفل بازو مي‌شكنيد.  

مثالي ديگر: در كاتاي ديگر، در حركت ابتدايي به عقب گام برمي‌داريد. و كاربرد حركت يك شوك است. به ياد داشته باشيد وقتي فرم‌ها را براي تكنيك‌هاي گرفتن پنهاني بررسي مي‌كنيد، قانون اصلي اينست <حمله در مقابل حريف كار مي‌كند، گرفتن همراه با او>

 

• پيچيدگي‌هاي پنهان در ميان تكنيك‌ها

ساده‌انگاري است كه فكر كنيم يك تكنيك از لگن شروع مي‌شود و در هدف پايان مي‌پذيرد. اسلحه شما براي انجام آن در اين ميان چيست؟ اگر كاتا ياد مي‌دهد كه در هر حركتي رموزي پنهان است، آن رموز بايد امتحان شوند. به طور مثال آيا در خيابان دفاع منتخب شما يك دفاع با لبه دست است؟ احتمالا نه. در نظر شما اين اسلحه، بهترين اسلحه براي خيابان نيست.  

حال اگر به شما آموزش داده شده بود كه هر دفاع يك حمله است و در حقيقت به صورت يك حمله به چشم‌ها شروع مي‌شود و به صورت يك دفاع پايان مي‌پذيرد، چطور؟ ناگهان اين تكنيك، انتخاب بهتري براي خيابان مي‌شود. وقتي در حال انجام آن هستيد مي‌توانيد حتي بدون تغيير تكنيك به چشم‌هاي مهاجم نگاه كنيد. يا اگر براي يك دفاع كوتاه آموزش ديده باشيد، مي‌توانيد به گوش‌هاي حريف ضربه بزنيد.

 

• اهميت تنفس

كاتا يك هدف دارد. آموزش نحوه مبارزه به شما. تاسف‌آور است كه شاگرداني را مي‌بينيم كه در حين اجراي فرم‌هاي مختلف نفس خود را حبس مي‌كنند. زيرا هيچكس نبايد توقع  داشته باشد كه به اين صورت بتواند مبارزه كند. شما ممكن است در كاتا گاهي فرياد بزنيد )كياي(، اما در يك مبارزه بايد تمام حواس‌تان به حمله‌تان باشد. در تمرين با هر ضربه‌اي كه مي‌زنيد بايد تمركز و قدرت‌تان را به حداكثر برسانيد، حتي اگر كياي نكشيد.   حداقل اينكه بايد ياد بگيريد دهان‌تان را باز كنيد و در ميان تكنيك‌ها دم، و در پايان تكنيك‌ها بازدم، انجام دهيد. تنفس كليد مبارزه است، زيرا بدن‌تان را براي انجام هر عملي آماده مي‌كند.  

 

• از تمام بدن‌تان براي حمله استفاده كنيد

شما به عنوان يك رزمي‌كار مي‌دانيد كه يك مشت فقط با بازو و دست اجرا نمي‌شود؛ بلكه با بدنتان اجرا مي‌گردد. كاتا اين درس را در كنار ساير درس‌ها آموزش مي‌دهد.  

مثال: بسياري از كاتاها سكانسي دارند كه در آن شما به سمت مهاجم‌تان به جلو گام برمي‌داريد و يك ضربه آرنج تقويت شده به گيجگاه اجرا مي‌كنيد. اگر از بدن‌تان استفاده كنيد، حمله قوي و موثري خواهد بود. با اين حال اگر از كل بدن‌تان استفاده كنيد، اين ضربه چيزي بيش از يك ضربه آرنج خواهد شد. هدف واقعي ضربه آرنجي كه هنگام حركت در حالت <كيباداچي) >وضعيت پاي اسب( اجرا مي‌شود، فقط ضربه زدن با آرنج نيست، بلكه هدف ضربه‌زدن در هنگامي كه قدم برمي‌داريد مي‌باشد، شما با حركت‌دادن زانو به سمت پاي حريف هر بار كه بدن‌تان را حركت مي‌دهيد بايد از كل بدن‌تان استفاده كنيد.

 

• با تخيل و تجسم تمرين كنيد

هـمـيـشـه بـراي درك صحيح اصول دفاع شخصي در كاتا تلاش كنيد. اول آنكه با تخيل تمرين كنيد. تخيل يعني وقتي يك تكنيك را اجرا مي‌كنيد آن را واقعا به گونه‌اي انجام دهيد كه اگر در خيابان بوديد انجام مي‌داديد. هيچ بخشي نبايد ضعيف اجرا شود.  

دوم آنكه در هر تكنيكي كه اجرا مي‌كنيد، مهاجمي را براي خودتان تجسم كنيد. تجسم بخشي از تخيل است. هرگاه نمي‌توانيد با حريفان واقعي تمرين كنيد فرض كنيد توسط مهاجمان خيالي محاصره شده‌ايد، تكنيـك‌هـا را بـه گـونـه‌اي انجـام دهيد كه گويي مي‌خواهيد آنها را در خيابان اجرا كنيد. تنها در اين صورت از تمام فوايد تمرين كاتا بهره‌مند خواهيد شد.


سایت کربلایی حسین عینی فرد

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: علمی، ،
:: برچسب‌ها: اصول پایه ای دفاع شخصی در کاتا ها پنهان شده اند ,
نویسنده : محمدرسول کریمی(مدیر سایت)
تاریخ : شنبه 5 / 1 / 1393
زمان : 13:45